foredrag

Onsdag den 16. marts kl. 19 i Biografsalen

Ole Eeg Sørensen

Historien om The Beatles

Få historien om det berømte engelske band, The Beatles, der i 60’erne lagde hele verden ned - og stadig lever videre fra generation til generation.

Ole Eeg fortæller med stor indsigt og en smittende begejstring og viser masser af billeder, lyd- og videoklip.

Ole Eeg er foredragsholder og musikanmelder ved Randers Amtsavis. 1974-81 arbejdede han som lærer på Østre Skole i Middelfart.

Onsdag den 27. april kl. 19 på Sanggårds Plads

Hans Walmar og

Carl Christian Horn Andersen

På byvandring i Aarup

Da jernbanen blev ført over Fyn i 1865 blev en håndfuld huse og gårde på få år til en driftig stationsby med industrivirksomheder, håndværkere, elværk, slagteri, bryggeri, forskole, almindelig skole, realskole, teknisk skole og handelsskole, læge, apotek, brugsforening, købmandsgård med trælast og foderstofforretning, possementfabrik, telefoncentral, moderne velassorterede butikker som Damernes Magasin, Fangel, en bank og flere sagførerkontorer, gæstgiveri og Industri- og håndværkerforeningens mødested ”Industrien”, hvor ungdommen gik til bal og børnene så film, når rejsebiografen gjorde stop i Aarup, og sådan kunne man blive ved.

Byhistoriker Hans Walmar, som 27 år gammel slog sig ned i Aarup – for 47 år siden – er guide på turen, hvor også Sven Jensen og Carl Christian Horn Andersen supplerer fortællingen med erindringer fra deres barn- og ungdom i Aarup.

Rundturen begynder i Galleriet på Industrien – med adgang fra Lokalhistorisk Arkiv eller fra Biblioteket, Bredgade 73-75 i Aarup.

Turen slutter også i Galleriet, hvor arrangøren – Industriens Foredragsforening - byder på kaffe og en snak om det vi fik set og måske også, det vi ikke nåede forbi.

Det koster 80 kroner at komme med på turen. Dog kun 60 kroner for medlemmer af Industriens Foredragsforening.

Onsdag den 7. september kl. 19 i Biografsalen

Erik Kulavig

Det historiske Rusland

og Rusland i nutiden

Hør om styreformen (demokrati?), magtforhold, levestandard, velfærd, dagligliv og centrale personer.

Ruslands forhold til nabolandene ved Østersøen, Sydeuropa, Centraleuropa og selvfølgelig Ukraine.

Erik Kulavig er lektor emeritus i historie ved Syddansk Universitet og har i mange år undervist og forsket i russiske og østeuropæiske forhold samt skrevet en håndfuld bøger om emnet.

Onsdag den 5. oktober i Biografsalen

Troels Beck

På vandring i Danmark, Norge og Portugal

Denne aften skal vi høre og se fotos fra vandringer på den danske hærvej, den portugisiske Camino og norske bjergegne.

Troels Beck, der bor i Skalbjerg, har været vandreguide i 16 år.

Onsdag den 2. november kl. 19 i Biografsalen

Allan Buch

Fiskeri ved Lillebælt og andre bælter gennem tiderne

Bliv klogere på fiskeri og i bælterne før og nu, både og fangstgrej samt fisketyper før og nu.

Hør om marsvin, tun, der er i fremgang, og sjældnere typer samt antal fiskere og fiskerlejer før og nu; fiskernes uddannelse og daglige arbejde; afsætning og eksport samt tilgang til faget.

Andre emner: Fiskernes faglige organisation, fiskehandlere og priser, EU, kvoter, miljø, forskning og lovgivning.

Allan Buch er fisker, fiskehandler ved Skrillinge Strand, fiskeriteknolog og formand for Bælternes Fiskeriforening.

Onsdag den 30. november kl. 19 i Biografsalen

Lisbeth Nielsen

Syng sammen julen ind

Lisbeth spiller til og synger for, når vi sammen skal synge en stor buket af de kendte og elskede julesange.

Lisbeth vælger og fortæller kort om sangene, men det bliver også muligt at ønske sange.

Vi skal også hygge os med julebag og konfekt.

Lisbeth Nielsen er pensioneret lærer fra Aarupskolen, hvor hun i en årrække underviste i sang og klaverspil. Hun er frivillig på plejehjemmet Holmely, når der skal spilles og synges, og medarrangør af månedlige syng-sammen aftener i Rørup Sogneforening.