foredrag

INDUSTRIENS

FOREDRAGSFORENING

- Bliv klogere, bliv underholdt, bliv provokeret!

KOMMENDE FOREDRAG

Onsdag 4. marts klokken 19.00

Erland Porsmose - Kvægpest, vulkanudbrud og landboreformer

I de sidste få årtier af 1700-tallet omskabtes landskabet til de rammer, som vi kender i dag, og som vi endnu ser omkring os.

Erland Porsmose fortæller om den største reformperiode i landbrugets historie og om, hvordan livet på landet blev forandret i løbet af få årtier.

Foredraget vil blive illustreret med eksempler fra Skydebjerg- og Aalsbo-området.

Som indledning vil lokalhistoriker Hans Walmar fortælle om den største naturkatastrofe på den nordlige halvkugle i 12.000 år: nemlig vulkanudbrud på Island i 1783, som fik voldsomme følger for landbruget i hele Vesteuropa i tiden derefter.

Erland Porsmose, f. 1953 er museumsdirektør for Østfyns Museer og Dr. phil på afhandlingen De fynske landsbyers historie.

Foredraget holdes i biografsalen.

Generalforsamling i Industriens Foredragsforening onsdag 4. marts klokken 18 – i biosalen.

Der udsendes separat indkaldelse i februar.

Onsdag 1. april klokken 19.00

Peter Pontoppidan Thyssen - Odenses gadepræst fortæller

Foredraget handler bl.a. om Peter Thyssens opsøgende gadearbejde blandt Odenses hjemløse og marginaliserede. Han vil fortælle om nogle skæbner, han har mødt, men frem for alt hvilken betydning det har, at kirken forlader sine beskyttende mure og opsøger de mennesker, som andre ser ned på, i bedste fald har medlidenhed med og giver dem værdighed og håb.

Peter Pontoppidan Thyssen, f. 1945 og teolog fra Aarhus Universitet i 1981. Han har virket som præst i Bolbro, Allerup og Davinde samt domkirken i Odense. Siden 1992 har han også været korshærs-, arresthus- og gadepræst. Han er initiativtager til ”Den rullende varmestue i Odense” og hjemløseorkestret ”Baggårdsbandet”.

Foredraget holdes i biografsalen.